نما فراز مهرزاد

در این مقاله قصد داریم تفاوت دو نمای کرتین وال و نمای شیشه ای را بررسی کنیم. کرتین وال هر نوع پوشش ساختمانی ست که سمت بیرونی آن سازه ای نباشد. و از آنجایی که استفاده از متریال شیشه در نمای ساختمان هم از نظر دکوراتیو و هم از نظر عملکرد بسیار محبوب است، راه های زیادی برای وارد کردن شیشه به نماهای خارجی به وجود آمده است. پس ما اینجا متریال غیر سازه ای کرتین وال را شیشه در نظر گرفتیم و به بررسی تفاوت های این دو نمای پر کاربرد پرداختیم.

توضیحات تکمیلی در مورد کرتین وال و نمای شیشه ای را پیش از این مورد بررسی قرار دادیم. در اینجا قصد داریم به تفاوت ها و برتری های هر یک از این دو در طراحی نمای خارجی ساختمان ها بپردازیم.

تفاوت های کرتین وال و نمای شیشه ای

شاید فکر کنید که کرتین وال ها نسبت به نمای شیشه ای برتری واضحی دارند و اینکه مقایسه ی آنها اصولا کار بیهوده ایست. اما در اینجا مزایا و معایب هر دو نما را از نقطه نظر های مختلف بررسی میکنیم تا ببینیم آیا واقعا چنین تصوری حقیقت دارد یا نه؟

هزینه

هزینه ی نصب و راه اندازی  یک نمای شیشه ای دوجداره با فوم داخلی ایزوله شده حدودا ۵۴٫۶ دلار برای هر فوت مربع است. درحالی که هزینه ی نصب و راه اندازی یک  کرتین وال Unitized شده دو برابر این قیمت است.

 

هزینه کرتین وال

 

علت گران بودن هزینه نصب و راه اندازی کرتین وال ها سخت بودن این عملیات و نیاز به تیم متخصص و ماشین های مکانیکی سنگین (جرثقیل ها..) برای این کار است.

در حالی که ابزار های مورد نیاز برای بالا بردن شیشه در نمای شیشه ای آنقدر ها هزینه بردار نیست.

از طرفی مواد سازنده ی نمای شیشه ای ساده تر است و به نسبت هزینه ی کمتری دارد.

ساختار

از نظر ساختاری یکی از ویژگی های مهم کرتین وال ها این است که خود ایستا هستند. همانطور که گفته شد این نما در بخش بیرونی سازه ای ندارد و هیچ باری به جز بار خودش و فشار هوا را تحمل نمیکند از این رو ساختار پیچیده تری نسبت به نمای شیشه ای دارد.

در ادامه در توضیح تفاوت کرتین وال با نمای شیشه ای میتوان گفت کرتین وال ها نسبت به نماهای شیشه ای مقاومت بالاتری نسبت به رطوبت و گرما و زلزله دارند و هزینه ی مالی و زمانی مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری شان کمتر است.

نصب

نما های شیشه ای بین دال های بتنی تقویت شده قرار میگیرند در حالی که کرتین وال ها به لبه های دال های بتنی تکیه میکنند و به نوعی از آن آویزانند.

به علاوه اینکه کرتین وال های از خارج ساختمان و به کمک جرثقیل های بزرگ نصب میشوند ولی نمای شیشه ای از داخل ساختمان قابل نصب است و میتوان آن را دستکاری کرد.

 

 کاربرد تجاری کرتین وال

 

کاربرد

کرتین وال ها بیشتر در ساختمان های تجاری به کار میروند،و در ساختشان یک جرثقیل بزرگ میتواند به طور متمرکز بر روی  آن کار کند. در حالی که  نمای شیشه ای بیشتر در ساختمان های مسکونی کاربرد دارد. زیرا شیشه ها دراین نما با کف در تماسند از طرفی کرتین وال ها به صورت یک پارچه و بدون فاصله نصب میشوند و چون در ساختمان های تجاری نسبت به مسکونی بالکن کاربرد کمتری دارد انتخاب نمای شیشه ای برای ساختمان های مسکونی انتخاب مناسب تری به نظر میرسد. مثلا در ساخت و ساز ساختمان های condo بیشتر از نماهای شیشه ای استفاده میشود ولی ساختمان های اداری و هتل ها عموما از  کرتین وال ها برای نمای خارجی شان استفاده میکنند.

 

 کاربرد مسکونی نمای شیشه ای

 

به علاوه اینکه هزینه های نصب آن برای ساختمان های مسکونی به صرفه نیست.

برتری نمای شیشه ای به کرتین وال

از دیگر برتری های کاربردی نمای شیشه ای نسبت به کرتین وال ها این است که چون در نماهای شیشه ای بین دال بتی و بخش روکش کاری شده فاصله ای وجود ندارد میتوانند در ساختمان های مسکونی به خصوص طبقات چند واحده از نفوذ دود یا انتقال صدا و عطر جلوگیری کنند. به علاوه بخش بخش بودن آن در هنگام خرابی می تواند یک مزیت محسوب شود. زیرا می توان با کمترین خسارت آسیب وارد شده را تعمیر یا جایگزین کرد. ولی کرتین وال ها از سوی دیگر اصلا عایق خوبی برای صدا محسوب نمی شوند و صدا به راحتی از آنها عبور میکند.

حالا که از برتری نما های شیشه ای گفتیم جا دارد به یکی از معایب مهم آنها نیز اشاره کنیم. بست نماهای شیشه ای ممکن ست در طول زمان باز شود و باعث نفوذ آب و دود به داخل ساختمان شود. این اتفاق علاوه بر اینکه میتواند خسارت های زیادی را به ساختمان وارد کند هزینه ی تعمیر بالایی نیز دارد.

ظاهر

از معایب نماهای شیشه ای در این زمینه این است که به دلیل ساختار سازه ای ضعیف تری که دارد نیاز است تا در بخش های کوچکتری ساخته شود. و این بخش بخش بودن از یک دستی و لطافت نما میکاهد. و همینطور وجود مفصل های بیشتر  میتواند ریسک  آسیب دیدن آن را بالاتر ببرد.

 

ظاهر کرتین وال و نمای شیشه ای

 

در کل میتوان نتیجه گرفت که برخلاف تصور عمومی که نسبت به نماهای شیشه ای وجود دارد، این ساختار با توجه به هزینه کمتر و راه اندازی آسانتری که دارد میتواند جایگزین مناسبی برای کرتین وال ها باشد. هرچند  نسخه های اولیه این نما دارای اشکالات فراوان بود ولی با رفع آن مشکلات حالا می تواند رقیب خوبی برای کرتین وال های در بازار محسوب شود.

 

شرکت نما فراز مهرزاد  طراح و مجری انواع نمای کامپوزیت ، نمای شیشه ای ، نمای اسپایدر ، نمای فریم لس ، نمای لامل و کرتین وال می باشد. همچنین ما  طراح و مجری نرده شیشه ای و درب و پنجره UPVC می باشیم.  برای هماهنگی جلسه و مشاوره طراحی نمای ساختمان با ما تماس بگیرید.

 

ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید.

Visits: 114

Call Now Button