نما فراز مهرزاد

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال نوعی دیگر از نمای شیشه ای بوده که به جای استفاده از فریم آهنی از پروفیل های آلومینیوم استفاده و نما به صورت مشبک بوده و تلفیقی از آلومینیوم و شیشه می باشد . کرتین وال خود یک سازه محسوب می شود.

این نوع مهندسی نما، نیاز به زیرسازی آهنی Self Support ندارد و تنوع رنگی نامحدودی داشته که استفاده از طرح های چوبی نیز برای آن امکان پذیر می باشد.

این سیستم، در برابر تنشهای قائم و جانبی از قبیل باد، زلزله و تکانهای شدید کاملاً پایدار است.

زیبایی فوق العاده و منحصر به فرد این سازه در نما امتیاز نهایی آن است. شیشه های استفاده شده در این سیستم۱۸ الی ۴۰ میلیمتر ضخامت دارد و ایزولاسیون حرارتی و صوتی ساختمان را به صورت کامل انجام می دهند.

طراحی زیبا و استاتیکی این سیستم به همراه عدم استفاده از پیچ و پرچ در مونتاژ و طراحی باز شوی مخفی در این سیستم علاوه بر زیبایی و دید بسیار عالی باعث بالارفتن ضریب مقاومت و آبندی و هوابندی شده است.
نمای کرتین وال را می توان در دو نوع رده اصلی Facecap و Full Frameless طبقه بندی نمود.

استفاده از درپوش های ویژه در Facecape و عدم وجود این درپوش ها در Full Frameless از بارز ترین وجوه تمایز این دو سیستم می باشد.

در طراحی پروفیل های این سیستم مباحث مربوط به زلزله, باد و محاسبات استاتیکی رعایت شده و مصالح مورد نیاز هر پروژه بنا به اقتضای هر پروژه جداگانه محاسبه و خصوصیات پروفیل کرتن وال مربوطه مشخص می گردد. در زیر نمونه ای از جداول محاسباتی ارائه شده است.

در جدول فوق به عنوان مثال جهت مدولاسیون سازه ای به ارتفاع ۱۵ متر و به صورتی که بتوان در هر ۴ متر ارتفاع دستک نگه دارنده تعبیه نمود، فاصله عرضی ۸۰ سانت و کمتر جهت مقطع سایز۱۲ پیشنهاد می شود.

خصوصیات:

امکان استفاده از شیشه ۲ یا ۳ جداره

امکان ایجاد سطح عایق دما با استفاده از پروفیلهای Thermal Break

امکان استفاده از در پوش های متفاوت

امکان اجرا به صورت تمام آلومینیوم

عدم محدودیت رنگ

امکان استفاده از مقاطع و ابعاد متفاوت با توجه به نیاز پروژه

روش اجرا:

ارائه مدولاسیون بر اساس طرح اولیه و محاسبه ضریبهای موثر در پایداری سازه و همچنین توجه به میزان پرت مصالح

ساخت و مونتاژ مدول های کرتین وال

آغاز عملیات اجرایی :پیاده سازی و اجرای کمر بند های اصلی

اجرای براکت نگهدارنده

تثبیت و رگلاژ کرتن وال ها بوسیله پیچ ومهره

نصب شیشه

 

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت از مدرن ترین نماهایی است که در چند سال اخیر در ایران رواج یافته است.

سرعت نصب بالا، زیبایی، قدرت مانور و خلاقیت در طراحی از مزایای بی نظیر نمای کامپوزیتی است.

نما کامپوزیت شامل ورق های آلومینیومی و یک لایه پلی اورتان هستند که با فرآیند اکستروژن به هم پرس شده اند. این نوع نمای ساختمان برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ توسط شرکت آلمانی آلکوباند کشف و اختراع کردند.

شرکت نمافراز مجری نماهای کامپوزیتی می باشد. در ادامه به معرفی انواع نماها با این نوع ورق ها می پردازیم که توسط ما اجرا می شود.

مزایا و معایب نمای کامپوزیت

این نماها همانند سایر نماها مانند نما شیشه ای یا نما کرتین وال مزایا و معایبی دارد. معماران و طراحان نماهای ساختمان ها بایستی آنها را بدانند تا باتوجه به کاربردی که ساختمان ها دارند بهترین متریال را برای نمای خود استفاده کنند.

مزایای نمای کامپوزیت

  • استحکام و سفتی بالا
  •  خاصیت غیر خورندگی و  غیر مغناطیسی کامپوزیت
  • جاذب انرژی
  • عمر بالای نما
  • توانایی ارتقاع به کامپوزیت های هوشمند از طریق نصب سنسور در لایه های کامپوزیت
  • قدرت مانور بالا برای اجرای طرح های خلاقانه
  • وزن پایین پنل ها و  نما
  • سرعت اجرای بالا
  • تنوع و رنگ بندی زیاد متناسب با هر نوع کاربرد

معایب نمای کامپوزیت

  • قیمت بالای نما
  • شکننده بودن ( مقاومت پایین در برابر ضربات شدید)
  • در کامپوزیت های پایه پلیمر آلایندگی بالایی دارند
  • ایجاد درز بین نما و دیوار ساختمان و فراهم آوردن محیط مناسب برای رشد و تکثیر حشرات

روش های اجرای نمای کامپوزیت

انواع نما کامپوزیت به ۵ روش زیر انجام می شود:

  • روش ثابت
  • روش ریلی
  • روش (H، L)
  • روش فیکس ریلینگ
  • هوک

در تمامی این روش ها عملیات شاسی کشی روی سطح ساختمان اجرا می شود و سپس پنل های نمای کامپوزیت روی شاسی ها نصب می شوند.

روش ثابت ( فیکس و سوپر فیکس)

در روش ثابت اجرای نمای کامپوزیت پس از برش و شیار پنل ها، آنها به صورت ثابت و با استفاده از پیچ یا پرچ بر روی زیر سازی آلومینیومی یا آهنی متصل می شود. مراحل نصب در روش ثابت سرعت بالایی دارد. در بین فاصله ورق‌های نصب شده جهت ایجاد نمایی زیبا‌تر و ضد آب شدن نما از تسمه‌ای از جنس ورق و چسب‌های پلی اورتان استفاده می شود.

این نوارها دوام بسیار بالایی نسبت به چسب و لاستیک سیلیکونی دارد. در روش ثابت می‌توان از دو نوع زیرسازی آهنی و آلومینیومی بهره گرفت.

در این روش پنل ها در کارخانه آماده شده و برش و شیار های مناسب نمای ساختمان در آنجا انجام می شود و سپس به محل پروژه منتقل می شود. در مدت زمانی که این پنل ها در کارخانه تولید می شوند در محل پروژه عملیات شاسی کشی روی دیوار جانبی ساختمان انجام می شود.

با توجه به شرای موجود و نظر طراح این شاسی کشی می تواند از جنس فلزی و یا جنس آلومینیومی باشد. سپس پنل ها با پیچ و پرچ روی این شاسی ها نصب می شوند.

برای ضد آب شدن نمای کامپوزیت در فاصله بین پنل ها از تسمه و یا چسب های پایه سیلیکون استفاده می شود.

روش ریلی (هنگ)

در این سیستم، پنل ها با استفاده از شیار های چکمه ای به صورت ریلی روی شاسی های آلومینیومی نصب می شوند.

به منظور رفع خطاهای احتمالی سازه، شاسی کشی فلزی انجام می شود. قطعات شاسی آهنی با شیارهای لوبیایی روی شاسی مطابق با نقشه های اجرایی، نصب می گردند. در مرحله بعد، ریل های آلومینیومی با مقطع مشخص در براکت های آلومینیومی بر روی شاسی فلزی وصل می شود.

به منظور جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم، از لاستیک های دی الکتریکال PVC بین براکت آلومینیومی و نبشی آهنی استفاده می شود.

در اخر پنل های آلومینیوم کامپوزیت بوسیله اتصالات U شکل آلومینیومی که در داخل لامل های آلومینیومی هستند، بر روی لامل ها نصب می شوند.

در اجرای روش ریلی نمای کامپوزیت، ورق‌ها با استفاده از شیارهای تعبیه شده، بصورت ریلی بر روی پروفیل‌های مخصوص آلومینیومی نصب می‌گردند.

در روش ریلی از هیچ پیچ و یا پرچی استفاده نمی شود. بنابراین امکان جدا سازی و تعویض هر یک از قطعات بطور جداگانه وجود خواهد داشت. همچنین به دلیل استفاده از پروفیل‌های ناودانی شکل آلومینیومی، دیگر نیازی به آب بندی نما وجود ندارد.

ورق‌های کامپوزیت بوسیله اتصالات آلومینیومی به شکل ناودانی که در داخل لامل‌های آلومینیومی می‌باشند بر روی لامل‌ها نصب می‌گردند. نحوه اتصال ورق به ناودانی با روش های مختلفی انجام می شود. همین مساله باعث ایجاد تفاوت در روشهای هنگ می‌گردد که از آن جمله می‌توان به سیستم هوک اشاره نمود.

  •  

انواع پنل های نمای کامپوزیت

پنل کامپوزیت آلومینیومی

این نوع کامپوزیت ساده ترین نوع نمای کامپوزیت است. این نوع از ترکیب چند لایه ورق آلومینیوم تشکیل شده است که بین آنها از ترکیبات پلی اتیلن پوشانده شده است. این نوع از تریق فرآیند اکستروژن و پرس این لایه ها به هم پرس شده اند. علت این کار این است که از لایه لایه شدن پنل تحت شرایط جوی مختلف جلوگیری به عمل آید.

 

پنل نانو  کامپوزیت آلومینیومی:

این پنل ها علاوه بر خواص پنل های معمولی نما کامپوزیت مانند: ضد آلایندگی، مقاومت در برابر آتش سوزی، استحکام بالا از ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز بهره مند هستند.

این ویژگیها عبارت است از مواد نانو مانند: خاصیت خود تمیز کنی، مقاومت در برابر اسید و باز و … یقینا خاصیت خود تمیز کنی این پنل ها به تنهایی توجیه هزینه بالاتر آنها نسبت به پنل های معمولی را دارد.

پنل رنگی  کامپوزیت آلومینیومی

این پنل ها همانطور که از نامشان پیداست دارای رنگ بندی هستند. شما می توانید در نمای کامپوزیت خود علاوه بر رنگ طبیعی خود آلومینیوم از سایر رنگ های خاصی که روی پنل های نما کامپوزیت آلومینیومی پوشیده می شود استفاده کنید.

این مساله باعث لطافت و زیبایی بیشتر نمای ساختمان شما خواهد شد. این پنل ها با توجه به زاویه نوری که خورشید به آنها می تابد رنگ خاصی را از خود صاطع می کنند.

پنل آنتی باکتریال کامپوزیت آلومینیومی

پنل های آنتی باکتریال کامپوزیتی محصول انحصاری شرکت iBond هستند. این پنل ها مانند سایر پنل های آلومینیومی از هسته پلی اتیلن و لایه های آلومینیوم ساخته شده است.

با این تفاوت که روی این پنل ها از مواد آنتی باکتریال پوشانده شده است که علاوه بر زیبایی خاصیت ضد باکتری نیز دارد. از این پنل ها در اتاق عمل، مراکز نگهداری دارو آزمایشگاه ها اتاق های قرنطینه و… استفاده می شود.

پنل ضد آتش کامپوزیتی آلومینیومی

تفاوت این پنل ها با بقیه پنل های آلومینیومی این است که لایه پلی اتیلنی که در مرکز این پنل ها هستند از جنس جدید ضد آتش هستند.

این پانل ها در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. این پنل ها استاندارد های خاصی را گذرانده اند و درجه کیفی ۱ را دریافت کرده اند. از دیگر مزیت های این پنل ها این است که در صورت آتش سوزی مواد سمی از خود منتشر نمی کنند.

پنل کامپوزیتی چوبی

این پنل ها بر خلاف اسمشان از جنس چوب نیستند و در حقیقت مانند سایر پنل های نمای کامپوزیت از آلومینیوم با هسته پلی اتیلن تشکیل شده اند. با این تفاوت که یک لایه لمینیت طرح چوب روی این پنل ها نصب شده است. معمولا از این پنل ها در نماهای داخلی ساختمان ها استفاده می شود.

 

شرکت نما فراز مهرزاد  طراح و مجری انواع نمای کامپوزیت ، نمای شیشه ای ، نمای اسپایدر و نمای لامل و کرتین وال می باشد. همچنین ما  طراح و مجری نرده شیشه ای و درب و پنجره UPVC می باشیم. برای هماهنگی جلسه و مشاوره طراحی نمای ساختمان با ما تماس بگیرید.

 

ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید.

Visits: 7

Call Now Button