نما فراز مهرزاد

واش بتن یا Washed Concrete چیست ؟

واش بتن یا بتن اکسپوز سنگ دانه ای، در نتیجه ی فرایند پرداخت بتن بدست می آید. و در آن چسب روی سطح بتن شسته می شود تا سنگ های داخل بتن نمایان شوند. واش بتن از ترکیب ماسه، سیمان، سنگ، چسب بتن و مواد روان کننده بتن ساخته می‌شود. بتن هایی که با این روش ساخته می شوند کاربرد دکوراتیو دارند. و با تغییر نوع سنگ های به کار رفته در بتن می توان به آن رنگ های متنوع و زیبایی داد.

واش بتن چگونه ساخته می شود؟

همانطور که در بالا گفتیم برای ساخت واش بتن باید سطح آن شسته شود تا سنگدانه های داخل آن نمایان شوند. در زیر به چند روش شستن سطح رو ی بتن اشاره می کنیم:

  • کندگیر سطح:  در این روش با یک ماده ی شیمیایی کندگیر کننده که روی سطح بتن اسپری می شود زمان گیرش بتن را ۱ – ۳٫۵ ساعت به تاخیر می اندازند و این زمان به ما اجازه می دهد که بتوانیم لایه ی سطح سیمان را برداریم و سنگدانه های واش بتن نمایان شوند.
  • شستن و برس کشیدن:  در این روش لایه ی سطح بتن با آب اسپری می شود و سپس لایه روبی می شود. هرچند با این روش می توانیم تا عمق دلخواهمان سطح واش بتن را بروبیم و این یک مزیت به شمار می آید اما باید حواسمان باشد که بیش از حد لایه برداری نکنیم تا به سنگدانه ها آسیب وارد نشود.
  • سمباده کشی: در این روش با متد های شن ریزی سطح بتن را می کوبند تا سنگدانه ها نمایان شوند. اما این روش به دلیل ریسک بالایی که در آسیب زدن به سنگدانه ها دارد، چندان توصیه نمی شود.

کندگیر بتن (دیرگیر بتن) یکی از افزودنی های بتن می باشد. سعی کنید از محصولات استاندارد تولیدی استفاده نمایید.

واش بتن ها در کجا استفاده می شوند؟

همانطور که گفتیم این بتن ها در حوزه ی طراحی نمای ساختمان و  دکوراسیون استفاده می شوند و به طور مثال در مکان هایی مثل اطراف استخر، پیاده رو ها و پارک ها بیشترین کاربرد را دارند. اما میخواهیم بدانیم چه چیزی باعث تنوع و زیبایی این محصولات و محبوبیت آنها در بخش های دکوراتیو شده است؟ بدین منظور می خواهیم ببینیم عموما چه نوع سنگدانه هایی در ساخت این بتن ها استفاده می شوند.

سنگدانه گرانیتی

این سنگدانه ها برای تولید بتن های با کیفیت استفاده می شوند. خود گرانیت از کانی ها و کوارتز و کریستال های میکا ساخته شده و به دلیل رنگ بندی های متنوعش به طور گسترده در بخش های دکوراتیو کاربرد دارد.

واش بتن گرانیتی

سنگدانه سنگ آهک

سنگ آهک از شکستن صخره های رسوبی به دست می آید و کاربرد گسترده ای در ساخت و ساز جاده ای دارد.

واش بتن آهکی

سنگدانه شن

سنگدانه شنی از الک کردن سنگ های معدنی و خورد کردن سنگ های طبیعی بدست می آید. این دسته از سنگدانه ها نسبت به سنگدانه های گرانیتی ضعیف ترند ولی ارزان تر هستند و کاربردشان در پی ریزی ها و ساخت بتن است.

واش بتن شنی

سنگدانه های دسته دوم

این سنگدانه ها حاصل خورد کردن اضافات ساخت و ساز مانند آجر و بتن و آسفالت هستند و از نظر هزینه دو برابر ارزانتر از سنگدانه های گرانیتی و به نسبت بسیار ضعیف ترند. با این حال طیف کاربرد های آنان بسیار گسترده است: پرکننده ی بتن های با قدرت ۵ تا ۲۰ MPa، جاده سازی،تقویت خاک و نگهداری جاده ها و پیاده رو ها.

ماسه

ماسه برای قوی کردن و حجم دادن به موادی مثل آسفالت و بتن استفاده می شود. البته گاهی کاربرد های دکوراتیو نیز دارد.

واش بتن ماسه ای

بنابراین می بینیم که واش بتن ها بسته به نوع سنگدانه ای که در ساخت آنها به کار رود ظاهر و ویژگی های متفاوتی پیدا می کنند. و این تفاوت تعیین کننده ی ارزش اقتصادی و کاربرد آنها در صنایع ساخت و ساز است.

مزایا و معایب واش بتن چیست؟

لزومی ندارد سطوح بتنی حتما کسل کننده و بی رنگ و رو به نظر برسند. واش بتن ها با سنگدانه های رنگی شان نظر شما را نسبت به کانسپت بتن عوض می کنند. در این بخش می خواهیم برخی از دلایلی که باید از واش بتن ها استفاده کنیم را بیان کنیم:

  • سطوح فوق العاده ی واش بتن ها. این بتن ها در برابر تغییرات آب و هوایی بسار مقاومند و ماندگاری بالایی دارند.
  • تنوع و رنگ بندی بی نظیر این بتن ها را در هیچ جای دیگر پیدا نمی کنید.
  • نیاز به نگهداری خاصی ندارد و فقط کافیست هرچند وقت یک بار تمیز شوند. البته هر ۵ سال یک بار نیاز به آب بندی هم دارند.
  • هزینه ی ساخت آنها کم و روش نصبشان هم آسان است.
  • به دلیل سطح تقریبا ناهموارشان در روزهای بارانی لغرنده نمی شوند.

با تمام خوبی ها این بتن ها معایبی دارند که قبل از استفاده بهتر است از آن ها آگاه باشیم. این معایب به ترتیب زیرند:

  • سنگدانه های تزیینی روی این بتن ها ممکن است در اثر سایش چرخ های اتومبیل آسیب ببیند.
  • در مورد تمیز کردن این بتن ها هم کمی دردسر وجود دارد. زیرا به دلیل ناهموار بودن سطح این بتن باید آب با فشار زیاد به آن برخورد کند تا فضای خالی بین سنگ ها هم تمیز شود.
  • در صورت ترک خوردن ترمیم آن بسیار دشوار تر از ترمیم ترک های یک بتن معمولی ست.
  •  

واش بتن ترک

نگهداری و مراقبت از واش بتن

همیتنطور که قبلا اشاره کردیم واش بتن ها نیاز به نگهداری خاصی ندارند ولی باید هرچند وقت یک بار شسته شوند.

بسته به نوع کثیفی، اگر بتن شما چندان کثیف نبود شستن با آب پرفشار می تواند کافی باشد.

ولی اگر لکه ها بسیار زیادند میتوانید با استفاده از اسید آن را شست و شو دهید. به این صورت که محلولی از آب و اسید موریاتیک را بر روی سطح تختال بتنی با قلمو پخش کنید. صبر کنید تا اسید به داخل بتن نفوذ کند سپس آن را بشویید. از تماس اسید با چشم دوری کنید.

آب بندی کردن بتن بهترین راه برای نگهداری و افزایش عمر آن است. برای امتحان کردن بتن تان می توانید رو ی آن آب بریزید، اگر نفوذ نکرد که یعنی تختال شما مهر و موم است و اگر تختال آب را جذب کرد یعنی نیاز به آب بندی دارد و باید از یک عایق خارجی با کیفیت برای آن استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که سطح تختال پیش از عایق کاری باید کاملا تمیز باشد. بعد از عایق کاری می توانید دوباره با برس کردن و شستن بتن تان را تمیز کنید.

 

شرکت نما فراز مهرزاد  طراح و مجری انواع نمای کامپوزیت ، نمای شیشه ای ، نمای اسپایدر ، نمای فریم لس ، نمای لامل و کرتین وال می باشد. همچنین ما  طراح و مجری نرده شیشه ای و درب و پنجره UPVC می باشیم.  برای هماهنگی جلسه و مشاوره طراحی نمای ساختمان با ما تماس بگیرید.

 

ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید.

Visits: 238

Call Now Button