نما فراز مهرزاد

از بتن اکسپوز یا بتن نما چه می دانید ؟

درحالی که همیشه بتن ها در داخل سازه ساختمان ها پنهان بودند، در طراحی مدرن بتن ها را طوری پرداخت می کنند که بتوان از آنها در ساخت نمای ساختمان بهره برد. به این نوع بتن ها بتن اکسپوز یا بتن نما گفته می شود. مواد سازنده ی بتن اکسپوز تقریبا مشابه بتن های معمولیست و با مخلوط شدن آب و سیمان و سنگدانه ها ساخته می شوند. فرق اصلی آن با بتن های معمولی که کاربردش را بسیار متفاوت می کند سطح پرداخت شده ی آن است. روش های متقاوتی برای پرداخت سطح بتن وجود داردکه به زودی به آنها اشاره می کنیم. بتن ساخته شده پس از طی این مراحل سطحی صیقلی خواهد داشت که باعث طیف گسترده ی کاربرد آن در طراحی دیوار یا کف یا سطوح مختلف داخلی و خارجی ساختمان می شود.

نحوه ی اجرا و نصب بتن اکسپوز بر نما

اجرای بتن بر نمای مورد نظر از دو روش امکان پذیر است:

  • بتن پیش ساخته
  • ساخت در محل

در روش بتن پیش ساخته  تخته ی های بتن با جزییات و ابعاد موردنظر ما از قبل در کارخانه ساخته و سپس وارد محل می شود. یعنی در محل فقط نصب بتن بر روی بنا صورت می گیرد.

در روش ساخت در محل مصالح ساخت بتن در محل آماده و سپس در قالب های بتن ریزی ریخته می شوند.

ابتدا می خواهیم به تعدادی از برتری های روش  پیش ساخته بر ساخت در محل اشاره کنیم:

  1. بتن پیش ساخته در شرایط کنترل شده تولید می شود و نتیجتا کیفیت بالاتری دارد. اما در روش اجرا در محل فاکتورهای فراوانی وجود دارد که می تواند باعث شود درصد خطا بالاتر رود.
  2. شرایط آب و هوایی می تواند در ساخت بتن در محل وقفه ایجاد کند در حالی که با بتن پیش ساخته چنین مشکلی نداریم.
  3. کارگر و تکنسین متخصصی که در روش ساخت در محل نیاز داریم خیلی بیشتر از روش بتن پیش ساخته است.
  4. بتن های پیش ساخته نیاز به گزراندن آزمون استقامت در محل ندارند و قبلا در شرایط آزمایشگاهی بررسی شده اند.
  5. فرایند ساخت و ساز در استفاده از بتن پیش ساخته خیلی سریع تر پیش می رود.
  6. در بتن پیش ساخته محدودیتی در ابعاد و شکل هایی که می خواهیم بسازیم نداریم.

بیشتر بخوانید : نمای اسپایدر چیست؟

بتن اکسپوز پیش ساخته

مزیت بتن اکسپوز ساخته شده در محل نسبت به پیش ساخته

حال باید نگاهی به برتری های روش ساخت در محل بر پیش ساخته بیاندازیم:

  1. بتن پیش ساخته از نظر بصری یکپارچگی بتن ساخته شده در محل را ندارد.
  2. در بتن پیش ساخته از مفصل های بیشتری استفاده می شود. و چون مفاصل نقاط بحرانی محسوب می شوند وجود مفصل زیاد نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهاییست تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  3. بتن های از پیش ساخته شده نسبت به زلزله مقاومت پایین تری دارند و بهتر است در مناطق زلزله خیز استفاده نشوند.
  4. از ابزارآلات و ماشین های سنگین زیادی برای حمل و نقل بتن پیش ساخته استفاده می شود. در حالی که در صورت ساختن بتن در محل چنین چیزهایی را نداریم.
  5. از آنجایی که بتن های پیش ساخته باید از کارخانه تا محل نصب حمل شوند، باید برای تحمل فشارهای باربری هم آزمایش شوند. درحالی که بتن های ساخته شده در محل نیاز به چنین احتیاط هایی ندارند.

شایان ذکر است که برای ساخت بتن نما و یا همان بتن اکسپوز از افزودنی های بتن خاص استفاده می شود. این افزودنی برای استحکام و سایر ویژگی های این بتن استفاده می شود. شیمی ساختمان تولید کننده بهترین افزودنی های بتن در ایران است که نمافراز از محصولات این شرکت استفاده می کند.

بتن نما ساخت در محل

 

روش های ساخت بتن پیش ساخته

برای اینکه بهتر با بتن های پیش ساخته آشنا شویم می خواهیم ۴ روش اصلی ساخت بتن های پیش ساخته را بر اساس میزان تحمل بار توضیح دهیم:

  • سیستم های پنل بزرگ: این روش در ساخت هتل ها و آپارتمان ها به کار میرود. این سیستم از دیوار های بلند و کف های بتنی ای ساخته شده است که در جهات افقی و عمودی به یگدیگر متصل هستند. هر دوی این قطعات عمودی و افقی باز جاذبه را تحمل می کنند. بر اساس لایه بندی دیوار سه نوع قرارداد برای سیستم های پنل بزرگ تنظیم شده است: ۱٫دیوارهای صلیبی. ۲٫دیوارهای طولی. ۳٫ دوطرفه
  • سیستم قاب: این روش برای ساخت پارکینک ماشین ها، استادیوم ها و ادارات مناسب است. قاب های پیش ساخته هم با المانهای خطی و هم با تیر و ستون های فضایی قابل ساخته شدن هستند. برتری تیر و ستون های فضایی این است که اتصال های آن را می توانیم از نواحی بحرانی قاب دور کنیم. ولی از طرفی به دلیل سختی در فرم دادن و کار کردن با آنها، المان های خطی ترجیح بیشتری داند.
  • سیستم های تختال-ستون همراه با دیوار برشی: در این سیستم ها تختال-ستون ها بار جاذبه را تحمل می کنند در حالی که دیوارهای برشی برای تحمل بارهای اضافی دیگرند. ما دو نوع سیستم تختال-ستون با دیوار برشی داریم: ۱٫سیستم تختال بالابر با دیوار و سیستم تختال-ستون پیش استرس داده شده.

بیشتر بخوانید : کرتین وال چیست؟

روش های پرداخت سطح بتن اکسپوز

بتن های اکسپوز در نمای ساختمان، کف و دیوار ها به کار می روند و این یعنی باید سطوح فوق العاده زیبا و صیقلی ای داشته باشند.

پرداخت بتن اکسپوز

در مرحله ی اول پرداخت سطح بتن، فینیشر ها که عملیات پرداخت را انجام  می دهند روی سطح دستگاه قرار می گیرند. شمشه های متصل به فینیشر که معمولا قطعات بلند چوبی یا فلزی هستند بر روی سطح بتن کشیده می شوند تا برجستگی ها و فرو رفتگی های اضافی را از سطح بتن برداند. این مرحله در جهت تراز کردن سطح بتن انجام می شود.

در مرحله ی بعد سطح بتن ماله کشی می شود. این امر کمک می کند تا بتن صاف و صیقلی شود. ماله کشی می تواند دستی یا به طور اتوماتیک با دستگاه های صنعتی انجام شود. مثلا در کارنجات بزرگ و در تولیدات ابعاد زیاد از ماشین های اتوماتیک استفاده می کنند.

حالا باید لبه های بتن را بتراشیم. لبه ی بتن های پرداخت شده بسته به استفاده ای که دارند تیز یا گرد تراشیده می شود.

همینطور برای جلوگیری از ترک خوردن های احتمالی محصول اتصالات و مفصل هایی را بر روی آن تعبیه می کنند.

مرحله ی اخر در جهت از بین بردن لغزندگی سطح بتن اجرا می شود. در این مرحله که به ترتیب بعد از تمام مراحل گفته شده در بالا انجام می شود با برس روی سطح صیقلی بتن می کشند تا بافت های زیری روی آن ایجاد شود. این بافت ها خطر لیز خوردگی بر این سطوح را خصوصا در مجاورت آب بسیار کاهش می دهد.

فواید استفاده از بتن اکسپوز چیست؟

  • نیاز به مواد پرداخت سطح زیادی ندارد
  • اثر ذخیره حرارتی را بهبو می بخشد
  • نیاز به نگهداری خاصی ندارد
  • از نظر بصری زیباست
  • می توان طرح ها و رنگ های مختلفی روی آن ساخت
  • قابل تبدیل به اشکال مختلف
  • از نظر اقصادی به صرفه ست
  • ماندگاری خوبی دارد
  • اشتعال زا نیست
  • از مواد خنثی ساخته شده بنابراین گازی تولید نمی کند
  • در مقابل حشرات و کپک مقاوم است
  • محکم است
  • در مقابل سیل مقاوم است
  • از روش های متفاوتی قابل ساخت است
  • قابل طراحی برای پرداخت های آینده
  • بازده مصرف مصالح آن بالاست

بیشتر بخوانید : نرده شیشه ای سکوریت و لمینیت

جایگاه بتن اکسپوز در معماری

دیوارها، سقف ها و ستون های بتنی تا مدت ها در اسکلت ساختمان پنهان بودند ولی طراحان کم کم تاثیر بصری این بتن ها را بر نمای ساختمان کشف کردند و مشتری ها هم از بهینه بودن این مواد در مصرف انرژی رضایت داشتند. بنابراین این مصالح گزینه ی خوبی هم برای مشتری و هم برای طراحان ساختمان به شمار می رود.

معماران از اینکه می توانستند با این رویکرد جدید یک اسکلت فلزی را به یک بیان معمارانه تبدیل کنند و مشتری ها هم از اینکه در منابع مالی و انسانی شان صرف جویی می شد هیجان زه بودند.

با وجود اینکه این نوع بتن جدیدا جایگاه ویژه ای بین معماران و مهندسان پیدا کرده است ولی از جنبه ی کمک به محیط زیست هم می تواند بسیار کمک کننده باشد. زیرا مواد پرداخت نهایی در این محصولات کمتر استفاده می شوند در نتیجه آسیب کمتری به محیط زیست میزنند.

بتن های اکسپوز میتوانند شکل ها و طرح های زیادی به خود بگیرند، چه تیز و لبه دار و چه منحنی و پیچیده.

و اگر رنگ دانه های مختلف درون آنها را هم در نظر بگیریم متوجه استفاده های گسترده ی این مواد حتی در حوزه ی زیبایی شناختی خواهیم شد.

بتن اکسپوز در معماری بتن اکسپوز در معماری

از نظر معماری تعریف بتن اکسپوز با تعریف بتن اکسپوز  مهندسی فرق می کند.

در نگاه معماری نمایان بودن بتن سازه نوعی معرفی بناست و صریح و اکسپوز بودنش، نوع طراحی معماری بنا را نشان می دهد.

در واقع در معماری “بتنی که در سطوح داخلی یا خارجی یک ساختمان به صورت اکسپوز به کار رود، و هویت ظاهریی داشته باشد و مخصوصا برای چنین ساخته شده باشد” را بتن اکسپوز می گویند.

بنابراین لزوما تمام سازه های بتن اکسپوز در نگاه معماری ، اکسپوز محسوب نمی شوند.

 

شرکت نما فراز مهرزاد  طراح و مجری انواع نمای کامپوزیت ، نمای شیشه ای ، نمای اسپایدر ، نمای فریم لس ، نمای لامل و کرتین وال می باشد. همچنین ما  طراح و مجری نرده شیشه ای و درب و پنجره UPVC می باشیم.  برای هماهنگی جلسه و مشاوره طراحی نمای ساختمان با ما تماس بگیرید.

 

ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید.

Visits: 164

Call Now Button